vrijdag 15 februari 2013

Grote meteoriet boven Rusland

Vanochtend is - waarschijnlijk - een meteoriet uit elkaar gevallen in de lucht in de regio Chelyabinsk, zo'n 1500 kilometer ten oosten van Moskou. De klap veroorzaakte een sterke schokgolf, die veel schade veroorzaakte. Ramen knalden uit de sponningen. Ook zijn er plafonds naar beneden gekomen en een deel van een zink-fabriek is ingestort.
Meer dan 500 mensen zijn gewond geraakt, vooral door rondvliegend glas. Duizenden reddingswerkers zijn richting het gebied gestuurd om gewonden te helpen en de schade op te ruimen.



'Ik wil niet dood'

Russen die de klap van dichtbij meemaakten, zijn geschokt. "Ik ben nog jong, ik wil niet dood. Het is een nachtmerrie, ik sta nog steeds te trillen", zegt een getuige op Twitter. Een ander schrijft: "Het was verbijsterend."
Een andere getuige zegt: "Het was donker buiten. Ineens werd ik verblind door het licht."
Verslaggever Olaf Koens zegt dat de schade enorm is: ''Er zijn foto's van kinderen die naar school in hun schooluniform en die hun school aantreffen zonder ruiten. Er zijn ziekenhuizen die geraakt zijn. Fabrieken die helemaal stilliggen.''
Verslaggever Olaf Koens:"Het zijn vooral mensen die last hebben van glas dat uit ramen is geslagen door de enorme drukverschillen." Volg Olaf op twitter
Volgens Koens is het zeer bijzonder wat er is gebeurd. "De laatste keer dat er een hele grote meteoriet in Rusland is ingeslagen, was in 1908. Die was veel groter, die heeft de aarde zelfs een deel uit haar baan geslagen. Deze was minder van kracht. "

Bron: rtlnieuws.nl

Meer up-to-date informatie hier


Geen opmerkingen: