vrijdag 28 september 2012

Bèta modules volgen op het JCU

Zit je in 5V? Wil je wel eens een extra uitdaging? Vind je het leuk om je te verdiepen in een onderwerp om echt te proberen dit beter te begrijpen?

Op het JCU kun je dit jaar een aantal modules volgen met de volgende onderwerpen:

  • Complexe Stromen (NLT, na en Wiskunde D)
  • Hart en vaten (NLT, bio, sk, na)
  • Kwantumstructuur van de Materie (NLT, na)
  • Van HIV tot AIDS? (NLT, bio en sk)

Hiervoor ga je een aantal middagen naar het JCU en volg je daar lessen en doe je practica.

Lijkt je dit wel iets voor jou? Neem dan contact op met HOE

Meer informatie over de modules vind je hier:

Complexe Stromen (NLT, na en Wiskunde D)

Dit is een natuurkunde/wiskunde module over wisselstroomschakelingen en complexe getallen. Wisselstroomschakelingen waarin een spoel (een klos koperdraad met een ijzeren kern) en/of een condensator opgenomen zijn, hebben merkwaardige eigenschappen.
De Wet van Ohm geldt daarin niet zo maar. Ze zijn van groot belang in versterkers in elektr(on)ische (geluids-)filters en in zend- en ontvangapparatuur. Om de eigenschappen van die schakelingen te beschrijven, kun je complexe getallen uit de wiskunde heel handig gebruiken. Een complex getal heeft de vorm ai + b waarbij i de wortel uit -1 is.
Deze module zal een aan de hand van de ervaringen met jullie, bewerkt worden tot een module voor de nieuwe vakken NLT en wiskunde-D.

Hart en vaten (NLT, bio, sk, na)

In de Westerse landen zijn hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1. Zowel erfelijke aanleg als gedragsaspecten spelen een rol bij het ontstaan van deze ziekten. Ieder van ons kent in zijn of haar omgeving mensen met hartklachten in milde of ernstige vorm. De module oriënteert zich op het geven van inzichten uit de natuurkunde, scheikunde en biologie, welke een rol spelen bij het huidige onderzoek naar hart- en bloedvaten dat aan de Nederlandse universiteiten wordt gedaan.
Aansluitend op leerstof biologie (en scheikunde en natuurkunde) leren de leerlingen meer over de anatomie en fysiologie van het gezonde hart en wat vóór, tijdens en na een hartinfarct gebeurt. Verschillende onderzoekstechnieken, vormen van opsporing, preventie en interventie passeren de revue. Daarnaast leren leerlingen een artikel schrijven, feedback geven en feedback verwerken.


Kwantumstructuur van de Materie (NLT, na)

Bestaat licht uit golven of deeltjes? Hoe kun je neutrino’s waarnemen? Hoe zit een atoom in elkaar? Wat zijn quarks? Kun je kwantumtheorie gebruiken om de eigenschappen van chemische stoffen te verklaren? Met dit soort vragen houdt de module Kwantumstructuur van de materie zich bezig. Deze module is bedoeld voor gebruik in de zesde klas, in de lessen natuurkunde, scheikunde en/of NLT. De module bestaat uit drie delen die verschillende onderwerpen behandelen. Deel A: Golven en Deeltjes gaat over de kwantummechanische beschrijving van licht en elektronen, deel B over het standaardmodel van elementaire deeltjes, en deel C behandelt de kwantumchemie van atomen en moleculen.


Van HIV tot AIDS? (NLT, bio en sk)

Hoe leidt HIV tot AIDS? Waarom krijgt ons immuunsysteem HIV niet onder controle? Hoe ontstaan nieuwe virusdeeltjes? Op deze en andere vragen ga je tijdens de module ‘Van HIV tot AIDS?’ in. De nadruk ligt op het verkrijgen van academische vaardigheden. Je krijgt de antwoorden op de vragen niet op een presenteerblaadje, maar gaat daar zelf naar op zoek. Je begint met bekende bronnen zoals je schoolboek en Wikipedia, maar in de loop van de module duik je steeds dieper de stof in, tot je uiteindelijk bij wetenschappelijke literatuur terecht komt. Samen met je medeleerlingen bespreek je elke les je bevindingen en stel je nieuwe vragen op. Aan het eind van de module ben je bedreven in het zoeken, beoordelen en presenteren van (wetenschappelijke) informatie en kun je jezelf een expert noemen op het gebied van HIV en AIDS.

Geen opmerkingen: